25-2-2006
(Dag 1) Het vertrek |
We zijn de dag voor vertrek (vrijdag
24-2) al naar Amsterdam gegaan en hebben vlakbij de
vertrekplaats overnacht in een Formule 1 Hotel. Om 9:00 uur
waren we bij de NDSM werf. Hier zijn we kort 'gebreeft' door
de organisatie en om 11:00 ongeveer zijn we vertrokken. Er
waren veel familieleden gekomen om ons hier uit te zwaaien.
Het was best druk, in totaal zijn er deze dag 43 auto's
vertrokken richting Dakar.
Alle teams zijn via
Antwerpen naar het Zuiden gereden, wij wilden echter nog
heel even in Roermond langs de Stasiefestatie. We werden
vlak voor Roermond opgewacht door VOX TV. Bij aankomst op de
stasiefestatie stonden vrienden en familie ons in vol ornaat
op te wachten.Verder zijn we tijdens de Stasiefestatie nog
door VOX radio geïnterviewd. De TV uitzending kun je
hier
vinden bij 'media'. Zo hebben we toch nog even aan de 'vastelaovendj'
kunnen proeven voordat we naar het zonnige zuiden
vertrokken.
Om een uur of half 5 middags zijn we dan echt vertrokken
richting Dakar. Om een uur of 10 's avonds hebben we de
eerste andere teams al ingehaald. Die andere teams hebben
nog achter ons aangereden naar een hotel. Een aantal van hen
zijn nog aangehouden door de politie omdat we een
uitvoegstrook als invoegstrook gebruikten.. We hebben
overnacht in een Formule 1 Hotel in Blois (ca. 620 km onder
Roermond). |

 |
|
|
26-2-2006 (Dag 2) Even in Andorra langs en door naar Madrid |
Om 9 uur zijn we vertrokken
richting Spanje, we hadden 's ochtends bedacht dat we via
Andorra zouden rijden. Een beetje prestigieus, maar zeker
erg geslaagd! We hebben in de Pyreneeën nog in de sneeuw
gestaan. Toen we van de Tinussen hoorden dat ze in
Zuid-Spanje in een sneeuwstorm vast stonden, hebben we
besloten om tot net voorbij Madrid te rijden. Om 4:30 uur 's
nachts (eigenlijk al dag 3) hebben we een hotel gepakt net
onder Madrid. Hier stond nog één andere Amsterdam-Dakar
wagen. We hebben de chaufferus niet meer gesproken omdat het
al erg laat was.
Vandaag ook het eerste kleine mankement gehad aan de auto:
de shook sprong iedere keer vanzelf aan. Met een stukje duc
tape was dit echter snel gefikst! |
 |
|
|
27-2-2006
(Dag 3) Van Madrid Naar Sotogrande |
Om 10:00 uur s' morgens zijn we
aangereden naar Sotogrande, de eerste officiële
verzamelplaats. We kwamen hier om 16:00 uur als 8ste van de
43 teams aan. Hier ging het verhaal te ronde over een team
dat overvallen was door neppolitie in Spanje. Dit bleek het
team te zijn dat we tegen waren gekomen bij het hotel de
vorige dag...
Ze zijn inmiddels weer terug naar Nederland
gereden. Ze gaan in November wel een nieuwe poging doen.
De kilometerteller geeft inmiddels 2500 km aan. |
 |
|
|
28-2-2006
(Dag 4) De overtocht naar Afrika |
Om 9:15 uur zijn we begonnen aan
de oversteek naar Marokko. Om 11:15 uur stonden we aan de
grens en een uur later waren we er al overheen. We zijn zo
snel mogelijk verder gereden, want de omgeving bij de grens is
nou niet bepaald gezellig. Hier gebeurt een hoop dat het
daglicht niet kan verdragen...
Vanaf hier zijn we verder
gereden met de Tinussen en team trio.
Onderweg naar Rabat kwamen we de Sjezende Sjerrifs nog tegen
met een platte band. Helaas pasten de reserve banden niet
waardoor zij op een 80km bandje verder moesten rijden. Zij
hebben zich vanaf hier ook bij ons aangesloten. (De helft
van groep aso is geboren) S'-avonds in Rabbat heeft Rudi nog
een Marokkaan op de motorkap gehad. Hij
kwam plotseling tussen stilstaande auto's uitgerend en
botste tegen de auto op "ze hebben harde hoofden hier
gelukkig. Het heeft de hele dag pijpenstelen geregend.
We zijn doorgereden tot 23:30 uur en hebben in Rabbat een
hotelletje gepakt. S'-avonds werd in de bar nog een busje
hoeren afgeleverd. (Hier heeft helaas alleen Rudi gebruik
van kunnen maken;)
Tot nu toe is het weer nog niet geweldig, veel regen, nog
meer dan in Nederland zelfs. |

 |
|
|
1-3-2006
(Dag 5) Op naar Marrakesh |
We zijn vandaag naar Marrakesh
gereden. We rijden in Afrika nu met 3 andere teams en vormen
samen een gezellig clubje. We hebben Peter, het
jongste lid van 'Generatie Trio' geadopteerd. Hij rijdt met
ons mee omdat achter in het busje niet zoveel te zien is van
het geweldige landschap waar we doorheen rijden.
We zijn om 15:30 in Marrakesh aangekomen en hebben tijd
gehad om wat van de cultuur te proeven. We zijn de stad in
gegaan en hebben daar lekker Marokkaans gegeten. We hebben
ook nog een internetcafé gevonden en zelfs nog iets in ons
gastenboek kunnen zetten voor de thuisblijvers. Het was erg
leuk om te lezen wat mensen allemaal in het gastenboek gezet
hadden.
Marrekesh is een hele mooie grote stad, maar op veel
plaatsen erg chaotisch en smerig. Het weer is wel een stuk
beter geworden, het is nu 27 graden! |

 |
|
|
2-3-2006
(Dag 6) Op naar Laayoune |
Vandaag zijn we vanuit Marrakesh
naar Tan-Tan gereden. Hier zijn we s 'avonds om 21:30 uur
aangekomen. Onderweg heeft de Fiat Fiasco van de Sjezende
sjerrifs een kokende motor gehad. Het viel ons op dat de
politie goed in de gaten hield of we niet lastig gevallen
werden door venters e.d. Zodra dit wel gebeurde stuurde zij
deze meteen weg.
Een Marokkaan heeft team Fiasco zijn garage aangeboden zodat
ze konden sleutelen aan hun auto. De mensen zijn heel
gastvrij hier. Het hotel waar we overnacht hebben was wel
heel erg ranzig. |
 |
|
|
3-3-2006
(Dag 7) Verder naar Dakhla |
Om 8:30 uur zijn we vertrokken
naar Dakhla. Een lange saaie rit door de woestijn. Het
landschap is niet meer zo afwisselend als in het Noorden van
Marokko en iedereen wordt er behoorlijk melig van. Er worden
allemaal capriolen bedacht om de tijd door te komen. Zo
zitten we op de imperiaals, hangen uit het raam en kramen
onzin uit over de bakkies...
Om 19:00 uur zijn we aangekomen
op de camping in Dakhla. Nou ja, camping, meer eens soort
parkeerplaats. Het was best lastig om de haringen van de
tenten hier de grond in te krijgen. Jos verstappen zou
jaloers zijn om in deze grindbak te mogen kamperen.
We hebben vandaag ook een telefoontje gehad van groep 5. Ze
waarschuwden ons alvast voor de gidsen bij de grens met
Mauritanië, een van de teams uit groep 5 had hun paspoorten
en papieren aan de gids meegegeven en nooit meer terug
gezien. We hebben de naam doorgekregen van een volgens hen
betrouwbare gids. |


|
|
|
4-3-2006
(Dag 8) Rustdag 1 in Dakhla |
Vandaag hebben we een rustdag
gehad. We zijn in Dakhla geweest en hebben daar lekker
gegeten. We zijn vandaag wel flink verbrand in de zon. Het
gaat ongelooflijk hard. Met factor 20 na 1,5 uur in de
schaduw al verbrand... Wel waait er gelukkig in fris
zeebriesje waardoor de temperatuur best aangenaam is.
S'-avonds arriveerde de eerste andere teams ook.
"gezellig"met z'n allen een pilsje gedronken en besloten om
de volgende dag al te vertrekken. Groep ASO heeft zich
vanavond uitgebreid met The dreamteam, Team Carflex, DZA on
tour en de kromme krukas. |
 |
|
|
5-3-2006
(Dag 9) Toch al richting Mauritanië |
Vandaag zijn we naar Nouabidoe
gereden. We rijden nu
met 7 andere teams en zijn de grens met Mauritanië overgestoken.
We hebben nog een rel
veroorzaakt onder de gidsen aldaar. De naam die we
doorgekregen hadden bleek van een niet erg betrouwbaar
uitziend persoon die ons voor 350 euro wel door Mauritanië
zou loodsen. Hij bleek iemand te zijn van de oude garde van
gidsen die de prijzen nogal opdrijven. Ze zien handel in het
steeds toenemend aantal mensen die de woestijn in willen. We
hebben uiteindelijk iemand gevonden die ons voor 150 euro
naar Senegal zou loodsen. Dat valt heel erg mee voor 8
auto's blijkt achteraf.
We hebben overnacht in het
Elzor Hotel. Heel armoedig en we was geen water... |
 |
|
|
6-3-2006
(Dag 10) In Mauritanië |
Om 8:30 EINDELIJK... WE MOGEN DE
ZANDBAK IN!!!!!
Na 15 minuten waren we de eerst hulpveer kwijt. 5 minuten
later viel de uitlaat onder de auto uit en weer een
halfuurtje later viel de binnenspiegel met beschermengel van
de voorruit af... Gelukkig ging het de rest van de dag
beter. Op de hulpveer na hebben we alles kunnen repareren
met tay rips en duc tape!
We zijn vandaag 2 keer losgetrokken door de 4x4's. De Tinussen hadden nog een defecte voorvering. We hebben ons
kamp opgeslagen bij een zandduin. |
 |
|
|
7-3-2006
(Dag 11) Nog geen nieuws van Team Lachmaar uit Mauritanië |
Deel 2 van de zware rally door
de zandbak...
Na een uur knalde de tweede hulpveer eruit. Verder hebben we
een band lek gereden en is een andere band van de velg
afgelopen. Gelukkig snel gefikst met de reserve wielen op het
dak. Wat minder snel te fiksen was, was de radiator die lek
geraakt is bij een lostrekactie. Het sleepoog is hierbij
losgeschoten en dat heeft de radiator geraakt. We zijn
gesleept naar de overnachtingplaats en hebben het hier
kunnen repareren dankzij de handigheid van Peer en de
materialen van DZA. Eerst is hij dichtgesmolten met een hete
schroevendraaier en daarna met wat kunsthars en kit verder
afgewerkt. Hierna was het lek zo goed
als dicht. Het druppelde nog wel een beetje, maar we
hebben er de rest van de reis geen problemen meer
mee gehad.Vandaag hebben
we veel gegraven. Het volkswagenbusje van generatie Trio zat
een keer zo vast dat het een uur heeft gekost om het uit te
graven! Alle 6 de tweewiel aangedreven auto's hebben diverse
keren vastgezeten. Gelukkig waren er 2 jeeps met
vierwielaandrijving die ons hebben kunnen lostrekken. |

 |
|
|
8-3-2006
(Dag 12) Team Lachmaar in Nouakchot (hoofdstad Mauritanië) |
Vandaag hebben we de hele dag
over het strand gereden. We hebben 's morgens nog wel een
band linksachter lek gereden, maar verder reed het best
lekker over het strand. Onderweg een hele hoop armoede
tegengekomen. Mauritanië is echt een ontwikkelingsland. We
zijn door een dorp gereden waar van tevoren met borden werd
gewaarschuwd voor Aids die heerste bij de inwoners...
We hebben Nouakchott bereikt, de
hoofdstad van Mauritanië. Hier hebben we overnacht. |
 |
|
|
9-3-2006
(Dag 13) Aangekomen bij Camping Zebrabar in Senegal! |
We zijn vandaag de grens met
Senegal overgestoken. De organisatie had eigenlijk liever
gehad dat we dit
met alle 43 auto's tegelijk deden omdat je Senegal normaal gesproken niet
in mag met een auto die ouder is dan 5 jaar. We hebben
echter een eigen Douane escorte kunnen regelen die ons zou
begeleiden naar Camping Zebrabar.
Onderweg is wel de achterbak nog uitgebrand van de Tinussen.
Ze kwamen hier gelukkig net op tijd achter dankzij een
plaspauze. De achterbak is niet meer bruikbaar om te slapen
en een hoop spullen hebben het niet overleefd. Over de
oorzaak zijn 2 theorieën: kortsluiting in de extra accu
achterin of oververhitting door een aantal clickmaaltijden
die ook achterin lagen.
De Zebrabar is echt geweldig. Een hele mooie omgeving en een
hele relaxte sfeer. |

 |
|
|
10-3-2006
(Dag 14) Rustdag bij de Zebrabar |
Vandaag even
uitrusten na de zware dagen in de Sahara. We amuseren ons
kostelijk. We zijn vandaag met een bootje naar St.Louis
geweest een grappig stadje. Jambe gekocht in een kroeg.
|
 |
|
|
11-3-2006
(Dag 15) Naar Dakar! |
We hadden vanmorgen om 9 uur
afgesproken met de Douanier, maar om 11 uur was hij er nog
steeds niet. We zijn toen maar vertrokken omdat we geen zin
meer hadden om langer te wachten. De douanier kwam 2 uur na
ons bij Lac Rose aan. Hij vond het eigenlijk wel
grappig dat we zonder hem vertrokken waren en zo ver gekomen
waren zonder problemen.
Onderweg zijn we een Nederlandse Militaire colonne tegen
gekomen. Erg leuk om te zien en we zijn helemaal doof
getoeterd door hen.
We kamperen op
een camping in Lac Rose, het eindpunt van de Parijs-Dakar
rally. Het is momenteel 43 graden in Dakar, best warm! We
hadden een mooi hutje toegewezen gekregen waar we even een dutje
hadden gedaan. Na 2 uur werden we wakker, helemaal lek
gestoken door de muggen en toen bleek de hut blank te
staan... Er was iets mis met de waterleiding... We hebben een
nieuwe hut gekregen en die is droog gebleven.
Hier in de buurt is het wel veel toeristischer dan in het
Noorden bij de Zebrabar.
|

 |
|
|
12-3-2006
(Dag 16) Team Lachmaar in Lac Rose |
Vandaag lekker ontspannen en
gezwommen in een echt zwembad. Sávonds naar Dakar geweest waar
Rudi het presidentschap in ruil voor Linda werd geboden.
"eindelijk van die aaj aaf";) |
 |
|
|
13-3-2006
(Dag 17) Team Lachmaar in Dakar |
Vandaag zijn we Dakar ingegaan. Dit
viel nog niet mee met het "openbaar vervoer". Na veel gedoe
hebben we met een aantal andere Dakar gangers een openbaar
vervoer busje.nl toegewezen gekregen. Het zat al vol met locals
maar deze werden vriendelijk verzocht uit te stappen. Dit vonden
we eigenlijk wel jammer. Maar ja...van ons konden ze meer geld
vangen.... Het vertrek ging soepel, het busje werd aangeduwd en
onderweg hebben we maar zo'n kleine 10x water bij hoeven vullen.
Door dit alles kwamen we vrij laat in Dakar aan waar het heel
warm en heel benauwd was. Gelukkig hadden we niet de hele tijd
zeurende mensen achter ons aan lopen... |
 |
|
|
14-3-2006
(Dag 18) Naar Banjul (Gambia) |
Vandaag zijn we
samen met de 7 teams waarmee we al een tijdje samen rijden
vertrokken naar Banjul (Gambia).Net als op dag 15 zijn we
zonder douanier vertrokken. Hij kwam weer niet opdagen. We
hebben hem een sms-je gestuurd met: we vertrekken nu. We
waren nog geen 10km onderweg toen er een tegemoetkomende
taxi al toeterend stopte. Hier kwam onze douanier half
aangekleed uit. Hij vond het wel grappig dat we weer
eigenwijs waren geweest, maar was toch wel erg blij dat hij
ons gevonden had.
Omstreeks 18:00 uur zijn we met 5 auto's aangekomen in
Banjul. 3 auto's pasten namelijk net niet meer op de boot en
kwamen iets later. We hebben wel op elkaar gewacht
natuurlijk. De eerste indruk van Gambia is : BRUTAAL. Er
werd namelijk nogal hardnekkig doorgezeurd om cadeautjes.
De auto is heel populair. We hebben op de boot zelfs al een
bod van 1300 euro gehad van een taxichauffeur! Taxi's zijn
namelijk ook geel en Ford is een heel erg geliefd merk in
Gambia blijkbaar. We hebben natuurlijk niet meteen gehapt,
maar dit belooft dus nog wel wat.
Een overnachtingplaats vinden was nog moeilijk, maar
uiteindelijk is het gelukt om bij een hotel in de buurt van
Banjul nog wat te regelen. We zitten met een aantal teams in
een nieuw appartementen complex met eigen zwembad!
We hadden nog plannen om de
komende 3 dagen naar Fantumbung op en neer te reizen, maar
dit gaat helaas niet lukken. Het is nogal een reis naar
Fantumbung (zie het
goede doel) en We kunnen natuurlijk niet het risico
nemen om het vliegtuig te missen vrijdag. Noud blijft een
weekje langer en gaat het waarschijnlijk wel redden. Morgen
staat een bezoek aan de vice-president op het programma. We
zijn benieuwd! |


Het stadswapen van Banjul |
|
|
15-3-2006
(Dag 19) Bezoek aan de vice-president |
We zitten vandaag in een ander hotel, dat nog beter is
dan het appartement gisteren. We hebben een luxe zwembad ter
beschikking en natuurlijk airco.Vandaag hebben we de
vice-president ontmoet. We zouden om 12.30 verwacht worden
voor een eretochtje door de stad en vervolgens een
ontmoeting met de vice-president. Het begon er al mee dat de
ene helft op z'n papieren had staan dat we om 12.30 uur
moesten verzamelen en de andere helft om 13.30uur. Toen er
om 14.30 uur nog niemand was om ons te ontvangen zijn we
maar op eigen houtje naar de vice-president gereden. Daar
stond wel wat te drinken voor ons klaar maar de
vice-president kon niet. Even later zou ze over 20 minuten
komen en drie kwartier later over 10 minuten. Hoe dan ook,
uiteindelijk was ze er. We mochten een toespraak aanhoren
dat we goed moesten investeren in Gambia en kregen voor de
camera een oorkonde die we achter de camera weer in mochten
leveren. Uiteindelijk
hebben we de volgende dag het
certificaat gekregen van de
Jammeh Foundation als teken van dankbaarheid voor het veilen
van de auto.
S'-avonds kwam Senna van ons goede doel langs. Als Noud naar Fantumbung
wou moest hij nu mee. Hoezo onverwacht afscheid nemen? Zo
gezegd zo gedaan. Een klein half uur later zat Noud bij
Senna in de bus op weg naar een nieuw avontuur. |

 |
|
|
16-3-2006
(Dag 20) Banjul |
Vandaag hebben we half Banjul
afgereden naar de officiële inzamelplaatsen voor de auto.
Helaas wisten deze officiële inzamelplaatsen niet dat ze een
officiële inzamelplaats waren.... Ze zeiden wel dat we de
sleutels achter mochten laten maar ja... Uiteindelijk hebben
we iemand van de Jammeh Foundation te pakken gekregen die
ons autootje/huisje heeft meegenomen, snik...
S'-avonds zijn we ons verlies
gaan verdrinken door met alle teams te gaan stappen. Het
stapduo Rudi en Linda hebben hun naam weer waargemaakt door
als laatste terug te keren naar het hotel. |

 |
|
|
17-3-2006
(Dag 21) De laatste dag... |
Rudi staat op met nadorst en
besluit om 4 glazen water uit de kraan te drinken...(zie
vliegreis:) Overdag niet veel meer gedaan. Nog wat met de
andere teams gekletst en adressen uitgewisseld. S'-avonds
naar het vliegveld waar we allebei voor het eerst een
vliegtuig van dichtbij en zelfs van binnen te zien
kregen.Slapen in zo'n ding is ook nog een kunst op zich.
Vooral als je kraanwater hebt gedronken in Afrika, hè Rudi.
Toen Linda net sliep begon Rudi op en neer naar de wc te
rennen om over te geven. (na 2x was het weer goed). Verder
verliep de vlucht rustig. |
 |
|
|
18-3-2006
(Dag 22) Terug in Nederland |
We zijn vanochtend om 7:00 uur veilig geland op
Schiphol. We hebben een warm onthaal gekregen van familie en
vrienden. Na een kop echte koffie zijn we naar Aad Remunj
gereden waar we gezellig samen gebruncht hebben (Henk en
Annelies bedankt!!!). Eindelijk weer een broodje met kaas en
een glas melk!
Noud zit op dit moment in Fantumbung op de bananenplantage
waarheen hij gisteren vertrokken is. Hij zal vanuit hier in
de loop van de week vertrekken op een tocht door Gambia om
vrijdag het vliegtuig te pakken. We zijn natuurlijk ook heel
erg benieuwd naar zijn verhalen! Deze zullen zo snel
mogelijk ter aanvulling op het reisverslag komen. |
 |
|
|
|
|
|
|